Назва секції: Конкурентоспроможна аграрна економіка України: інтелектуальна та ресурсно-інформаційна підтримка
НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИРОБНИЦТВА МОЛОКА
Динько І.Ю.1*, студент, Мірзоєва Т.В., кандидат економічних наук*
1Національний університет біоресурсів і природокористування України
Науковий керівник – кандидат економічних наук, доцент Мірзоєва Т.В.
Ключові слова: економічна ефективність, виробництво молока, рівень рентабельності.
Вступ. Підвищення економічної ефективності виробництва молока пов'язано в першу чергу зі зменшенням його вартості за рахунок підвищення продуктивності корів, зниження вартостікормів, палива, електроенергії на одиницю продукції.
Ефективність виробництва молока характеризується тісним зв'язком із ефективністю обробки продукту. Низька рентабельність знижує можливості фермерських господарств щодо розширеногомолочного виробництва. Протягом останніх десятиліть поряд із низькою продуктивністю корів зменшується й поголів'я худоби, що призводить до зниження валового виробництва молока. Виробники не в змозі змінити ситуацію і поліпшити виробництво без інвестицій.
Крім того, якість виробленого продукту не завжди відповідає необхідним вимогам, що створює труднощі у виробництві конкурентоспроможних молочних продуктів. Відіграє свою роль низька купівельна спроможність населення й, відповідно, скорочення споживання молока, що призводить до значних коливань закупівельних цін на сире молоко. Активація попиту на молочні продукти можлива завдяки економічним факторам, які вплинуть на зростання доходів.
У ході дослідження виявлено низку причин, які негативно впливають на ефективне виробництво молока та розвиток галузі в цілому:
по-перше, переробники не зацікавлені в покупці молока в населення через низьку якість сировини. Великі ферми, що постачають сировину вищої якості, отримують кращу ціну − в середньому в два рази вище;
по-друге, демографічна ситуація, яка призводить до швидкого скорочення числа тварин у господарствах. Цей процес пояснюється загальним скороченням сільського населення й значною трудомісткістю вирощування великої рогатої худобита виробництва молока та м'яса;
по-третє, низький рівень оновлення основних засобів на інноваційні технології. В даний час на фермах домінують застарілі технологічні й технічні засоби виробництва, що призводить до високої енергоємності виробничих процесів і витрат виробництва. Лише деякі компанії мають можливість інвестувати в оновлення матеріальної бази.
Ефективність підприємства − категорія, що виражає відповідність результатів і витрат підприємства. Підвищення ефективності життєво важливо, особливо в ресурсодефіцитній економічної ситуації. [1]
Оцінка ефективності підприємства відбувається за допомогою певних кількісних характеристик, які відображають (позитивні чи негативні, справедливі чи ні) результати зіставлення результатів і витрат компанії та деякі якісні характеристики. Кожне підприємство відповідно до інтересів і цілейформує систему прямих конкретних показників для вимірювання рівня ефективності.[2] Основна увага в умовах сьогодення прикута до таких показників як собівартість виробництва продукції та рентабельність (табл. 1).
Таблиця 1
Економічна ефективність виробництва молока в 2014-2016 рр.
(на прикладі ТОВ «Прогрес»Володимир-Волинського району,
Волинської області)
Показник 2014 р. 2015 р. 2016 р. 2016 р. у % до 2014 р.
Повна собівартість 1ц молока,грн293,3 416,3 475,0 162,0
Ціна реалізації 1ц молока,грн 352,2 438,7 560,3 159,1
Прибуток на 1ц молока,грн 58,9 22,4 85,3 144,8
Рівень рентабельності, % 20,1 5,4 18,0 Х
Дані табл. 1 свідчать, що, наприклад, у ТОВ «Прогрес» Володимир-Волинського району, Волинської області, повна собівартість 1 ц молока в 2016 р. становила 475 грн, що на 62 % більше ніж у 2014 р. Відповідно до росту цін, змінилася й ціна реалізації 1 ц молока в 2014 р. 352,2 грн, а в 2016 р. 560,3грн. У 2016 р. порівняно з 2014 прибуток на 1 ц молока збільшився, порівняно з 2014 р. на 44,8% і склав 85,3 грн, що є позитивною динамікою для підприємства. Хоча, рівень рентабельності у 2016 р. дещо знизився, порівняно з 2014 р., що пов’язано з суттєвим зростанням собівартості 1 молока.Варто відмітити, що тенденція до зменшення рівня рентабельності притаманна в цілому вітчизняній галузі скотарства й наразі дуже гостро стоїть питання підвищення її економічної ефективності.
Вважаємо, що підвищення економічної ефективності галузі молочного скотарства в Україні можливе за рахунок реалізації наступних стратегічних рішень:
- створення великотоварних спеціалізованих сільськогосподарських підприємств;
- технічне переоснащення та модернізація наявних ферм і освоєння нових технологій утримання молочного стада;
- нарощування та оптимізація поголів’я корів у сільськогосподарських підприємствах і підвищення їх продуктивності. При цьому, поголів’я молочного стада можна збільшити за рахунок наступних заходів:
- збільшення виходу телят у господарствах у розрахунку на 100 корів не менше 90%;
- розширеного відтворення молочних стад на рівні 8-10% за рік.
- збільшення обсягів виробництва молока за рахунок покращення продуктивності тварин та кормової бази;
- здійснення державної політики спрямованої на стимулювання великотоварного виробництва через відповідний механізм дотацій та надання пільгових кредитів.[3]
Загалом, забезпечення реалізації перелічених заходів буде сприяти розвитку молочного виробництва в нашій країні та підвищенню його якості, що, в свою чергу, дасть змогу збільшити експорт продукції й, відповідно, економічну ефективність виробників молока.
Список використаної літератури:
1. Амбросов В. Я. Забезпечення державної підтримки сільськогосподарського виробництва в умовах членства України в СОТ / В.Я. Амбросов, В. М. Онегіна// Економіка АПК. – 2009 – С. 15-24.
2. Результати та ефективність діяльності підприємства [Електронний ресурс]http://pidruchniki.ws/1685030347520/ekonomika/rezultati_efektivnist_diyalnosti_pidpriyemstva
3. Козак О. А. Основні тенденції розвитку світового ринку молока та молочної продукції // Економіка АПК / О. А. Козак. – 2007. – С. 149-153.
|